ناتوانی یادگیری 18 ص
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ........................ 1
تعریف ........................ 4
انواع ناتوانی های یادگیری .... 6
عوامل بروز اختلالات یادگیری .... 6
تشخیص ........................ 12
مراحل درمان .................. 14
فهرست منابع .................. 18
مقدمه :
مدتها طولانی دانش آموزانی را كه در یادگیری یك یا چند درس مشكلات جدی داشتند با اصطلاحات معلول ادراكی ، آسیب دیده مغزی و آسیب دیده عصبی معرفی می كردند . با توجه به یافته های جدید در مورد یادگیری ، در سال 1963 جمعی از متخصصین اصطلاح ، ناتوانیهای یادگیری را جایگزین اصطلاحات قبل كردند از آنجا كه واژه ناتوانی اصطلاحات دیگری مثل ناتوانی جسمی یا ناتوانی ذهنی را تداعی می كند ، یعنی ناتوانیهای كه تبدیل به توانایی كامل نمی شوند ، اصطلاحی مایوس كننده می نماید و به نظر می رسد اگر اصطلاح اختلالات در یادگیری و ( یا به نظر نگارندگان مشكلات یادگیری ) به كار گرفته شود، مناسب تر باشد . ( تبریزی – 1380 – ص 9 ) .
به بسیاری از اینگونه دانش آموزان متاسفانه برچسب كودن ، كم ذهن ،
عقب مانده و امثال آن زده می شود كه هیچكدام صحیح نیستند و با قاطعیت
می توان گفت كه اگر این مشكلات به موقع و به جا تشخیص داده شوند قابل درمان است ؛ افرادی چون آلبرت انشتین نابغه ریاضی ، توماس ادیسون مخترع و مبتكر و نابغه آمریكایی – اگوست رودین مجسمه ساز بزرگ فرانسه ، لئوناردو داوینچی و بتهون همگی دچار اختلالات یادگیری بودند.
از سال 1373 از سوی وزارت آموزش و پرورش مراكز آموزشی و توانبخشی دانش آموزان دچار مشكلات ویژه یادگیری ایجاد گشت و در آن اینگونه دانش آموزان در كنار تحصیل در مدارس عادی برای رفع مشكلات خاص یادگیری از خدمات ویژه پاره وقت بهره مند می شوند .
در استان مازندران نیز مركز مشكلات ویژه یادگیری فعالیت خود را از سال 1373 آغاز كرده و در حال حاضر فعالیت هایی را در جهت حل مشكلات این گونه دانش آموزان انجام می دهد .
در سال جاری مراكز مشكلات ویژه یادگیری در استان افزایش پیدا كرده ، اما به نظر می رسد در كنار افزایش مراكز نیاز است نگرش معلمان مدارس عادی نیز به تبع آن نسبت به این مقوله توسعه یابد .
قیمت محصول: 3500 تومان